DANIEL SÝKORA

Daniel Sýkora (*1978) vyvinul počítačový postup (algoritmus) jak proměnit plošný 2D animovaný film Lví král na plastickou podívanou ve 3D verzi. Na novém postupu s názvem Ink-and-Ray pracoval společně se studiem Walta Disneyho, které pozvalo Daniela Sýkoru do USA.

Daniel Sýkora demonstroval možnosti programu na jeho vlastním portrétu; CTU FEE

Popis
nejvýznamnějšího
počinu

 

Ještě nedávno používali tvůrci kreslených filmů dva samostatné postupy. Při jednom animátoři ručně kreslili tisíce rozfázovaných obrázků podle předlohy od výtvarníka. Druhý postup využíval trojrozměrné digitální modely postav a předmětů vytvořené v počítači. Zkombinovat obě metody se podařilo teprve pomocí pokročilých nástrojů počítačové grafiky. Ovšem výroba takových filmů je velice drahá a trvá dlouho. Zlom přišel s algoritmy vytvořenými výzkumným týmem Daniela Sýkory. Například StyLit, který vznikl díky spolupráci s firmou Adobe, umožňuje přenést ruční kresbu do počítačové animace a zároveň respektovat styl výtvarníka.

Stačí když namaluje jednoduchý tvar, třeba kouli a algoritmus už dokáže automaticky přenést jeho výtvarný styl na složitější objekt v pohybu, například animaci lidské postavy. Další algoritmus LazyBrush patří patrně mezi světově nejefektivnější postup na barvení animovaných obrázků. Výtvarník jen zhruba načrtne barvy třeba na plachetnici – hnědou na trup lodi, žlutou na vlajku, bílou na plachty a okrovou na obličeje námořníků – algoritmus odhadne, jak vše během několika vteřin vybarvit. Další algoritmus TexToons přenáší tahy štětce na snímky a dokáže proměnit konstantní barvu ve složitější textury, které sledují pohyb kreslené postavičky.

Ukázka konverze 2D do 3D; ČVUT FEL

Zatím nejvyspělejší algoritmus Ink-and-Ray vznikl společně se studiem Walta Disneyho. Dokáže dát kreslené animaci hloubku a umí vytvořit stereoskopický obraz. Otevřel tak cestu ke 3D konverzi klasických kreslených filmů, jak poprvé dokázala 3D verze Lvího krále.

Ukázka vybarvení 2D obrázku; ČVUT FEL

Životopis

Doc. Ing. Daniel Sýkora, Ph.D. promoval na Elektrotechnické fakultě ČVUT v Praze, kde v roce 2007 obhájil titul Ph.D. v oboru počítačových věd. V letech 2008 až 2010 absolvoval postdoktorskou stáž na Trinity College v Dublinu. Svou alma mater neopustil, nyní přednáší na katedře počítačové grafiky a interakce, zároveň vede vědecký tým sestavený ze studentů. V roce 2009 dostal nabídku Walt Disney Animations Studios přijet do Hollywoodu a předvést, co umí. Američané ho pozvali na základě jeho odborné publikace o algoritmu LazyBrush. Pracoval také se studiem Anifilm, kde se podílel na večerníčku Doktor Animo, dále v Digital Media Production a UPP, pro které vybarvil první sérii večerníčků o Rumcajsovi. V současné době spolupracuje s americkou firmou Adobe. Kromě Prahy přednáší také na University of Utah. S manželkou Pavlou vyženil dva syny a společně mají dvě dcery.

Daniel Sýkora; Nadační fond Neuron

Ocenění

„Mezi nejlepší momenty spolupráce s Danielem patřil okamžik, kdy jeden umělec po zhlédnutí finální podoby projektu prohlásil, že výsledek vypadá, jako by jej vytvořil sám,“ řekl Paul Asente z Imagination Lab – Adobe Research.

S

 

 

Ukázka konverze 2D do 3D; ČVUT FEL
Ukázka konverze 2D do 3D; ČVUT FEL

Aplikace slouží k procházení interaktivní výstavy.