Jawa

Konstruktér George William Patchett (1901–1974) s prototypem lehkého motocyklu JAWA 175; NTM

František Janeček (1878–1941) byl český konstruktér, vynálezce, podnikatel a jedna z nejvýznamnějších postav historie československého motocyklového průmyslu.
Vysokoškolské studium techniky si doplnil získáním odborných zkušeností v zahraničí. V roce 1908 si otevřel vlastní strojírenskou laboratoř a mechanickou dílnu. Jeho firma Zbrojovka Ing. F. Janeček zbohatla na zbrojní produkci, především na výrobě granátů a kulometů. Když hledala jeho zbrojovka v době odbytové krize náhradní výrobní program za kulomety, padla volba na licenční výrobu motocyklů německé značky Wanderer, které se vyráběly od roku 1902 v německém Chemnitzu.

Zbrojovka Ing. F. Janeček tak v roce 1929 představila nový motocykl s označením JAWA 500 OHV. Název JAWA vznikl spojením jmen JAneček a WAnderer. Poměrně rychle zahájil výrobu motocyklů, které byly levné a dostatečně kvalitní, takže i v době velké hospodářské krize jejich produkce stále stoupala. Janeček pozval do Čech anglického závodníka a konstruktéra George Williama Patchetta, který se zaměřoval především na sportovní stroje. Ten s sebou přinesl rozpracovaný lehký závodní motocykl. V Československu zůstal Patchett až do 2. světové války. Jeho příchod nastartoval výrobu motocyklů na plné obrátky. Nový stroj byl koncipován jako malý lehký motocykl s motorem slabší kubatury.

Podle svého původu dostal název JAWA 175 Villiers. Sériová výroba tohoto motocyklu byla zahájena v roce 1932. Cenově převratný model byl prodáván pod sloganem „Lidový motocykl za lidovou cenu.“

Motocykly JAWA 175, 1932; NTM

Motocykly JAWA 175, 1932; NTM

V době hospodářské krize a nutných úspor se Janeček svou obchodní politikou trefil do černého a lehkých motocyklů JAWA se rychle prodaly desítky tisíc kusů. Díky výrobkům nesoucím značku JAWA se poměr dovážených a domácích nově prodaných motocyklů v Československu ve třicátých letech zcela obrátil. Janeček položil své firmě tak pevné základy, že i přes nejrůznější překážky funguje značka JAWA již deváté desetiletí.

V roce 1934 pak František Janeček zahájil také výrobu malých osobních automobilů s dvouválcovými dvoudobými motory a pohonem předních kol. Nejdříve byly vyráběny v licenci německé automobilky DKW, později jako vlastní konstrukce. V roce 1937 byl představen nový vůz JAWA Minor.

Sportovní automobil JAWA 750, 1935; NTM

Tajný vývoj
motocyklů za okupace

František Janeček soustředil ve své firmě pozoruhodný tým velmi schopných vývojových pracovníků. Ještě na sklonku samostatné republiky připravovali nové motocykly jak pro běžný provoz, tak i závodní speciály pro motocyklový sport. Německá okupace a začátek války však měly podobným aktivitám přinést rychlý konec. Sériová výroba motocyklů a automobilů značky JAWA byla v roce 1940 ukončena. Vývoj civilních vozidel však pokračoval, zpočátku oficiálně, později tajně. Přípravu nových strojů schválil ještě Ing. Janeček, ten však v roce 1941 zemřel.

Díky odvaze jeho spolupracovníků se za okupace podařilo vyvinout, vyrobit a odzkoušet desítky prototypů moderních motocyklů a několik automobilů pro poválečnou výrobu. Rizika spojená s tajným válečným vývojem se Jawě bohatě vyplatila. V době, kdy konkurence teprve sčítala válečné škody, měla Jawa hotový motocykl, který ve své kategorii neměl sobě rovného. Nová JAWA 250 byla od roku 1946 úspěšně exportována do celého světa. Tento stroj se stal základem mimořádných úspěchů československého motocyklového průmyslu, je to jeden z nejdůležitějších motocyklů naší historie.

Jawa; NTM

Československo,
největší výrobce
motocyklů na světě

V prvních letech po druhé světové válce mělo Československo v oblasti motocyklové výroby náskok před většinou světové konkurence. Válečné škody na našem průmyslu byly relativně malé, proto bezprostředně po skončení války bylo možné zahájit civilní výrobu. Tajná příprava ještě za okupace umožnila zavést do sériové výroby moderní stroje. Ve světě byl navíc hlad po levných dopravních prostředcích, a tak se naše líbivé a přitom kvalitní motocykly dobře prodávaly po celém světě. O stroje JAWA byl zájem v Austrálii, exportovali je do USA a například i v západním Německu tamní policie jezdila na motocyklech značky JAWA. Bohužel naše tehdejší centrálně řízené hospodářství nebylo schopno konkurovat co do pružnosti probouzející se západní konkurenci. Technická úroveň naší výroby postupně zaostávala a export se stále více zaměřoval na méně náročné trhy. Přesto se vyráběné počty motocyklů stále držely ve statisícových číslech a Československo po dlouhá desetiletí patřilo k největším výrobcům motocyklů na světě.

Sportovní automobil JAWA 750, 1935; NTM

J

Ilustrační foto; NTM

JAWA
a motocyklový
sport

Zbrojovka Ing. F. Janeček byla nejen největším výrobcem motocyklů v Československu, ale od samého počátku se tento podnik cílevědomě věnoval i motocyklovému sportu.

Jen několik málo let od zahájení výroby stačilo k tomu, aby stroje značky JAWA byly vážným konkurentem předním světovým značkám ve všech hlavních disciplinách.

Jawa; NTM

Aplikace slouží k procházení interaktivní výstavy.